Одне з завдань органів місцевого самоврядування в земельній сфері – це внесення відомостей про межі населених пунктів до Державного земельного кадастру. Встановлення меж здійснюється за кошти міських, сільських, селищних рад, про передбачення яких у місцевих бюджетах Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області неодноразово повідомляло органи місцевого самоврядування, роз’яснюючи важливість і необхідність виконання цієї роботи. Однак на сьогодні з 855 населених пунктів Черкащини встановлено межі лише 103, зокрема внесені до ДЗК відомості про межі 87 населених пунктів.

Тож на території Черкаської області потребують установлення меж 752 населені пункти. Інформацію щодо здійснення відповідних заходів надали Драбівська, Звенигородська, Золотоніська, Катеринопільська, Смілянська, Тальнівська й Черкаська райдержадміністрації та районні ради: Жашківська, Канівська, Катеринопільська, Маньківська, Монастирищенська, Тальнівська, Христинівська, Черкаська, Чигиринська й Шполянська.

За результатами проведених обласним Держгеокадастром робіт, укладено договори між місцевими радами та розробниками документації з землеустрою про встановлення меж 277 населених пунктів. Зі 301 населеного пункту, що потребує встановленню меж і входить до ОТГ, договори укладено тільки щодо 102 населених пунктів.

До робіт зі встановлення меж залучені державні підприємства, які належать до сфери управління Держгеокадастру. Найбільше проектів землеустрою (233) розробляє ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Відповідно до Земельного кодексу України (глава 29, ст. 173) межі району, села, селища, міста, району в місті встановлюють і змінюють за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Ці проекти розробляють із урахуванням генеральних планів населених пунктів. Земля державної власності, що включена в межі населеного пункту (крім тієї, яка не може передаватися в комунальну власність), переходить у власність територіальної громади.

Довідково:

Рішення про встановлення та зміну меж районів і міст ухвалює Верховна Рада України за поданням обласної ради, а рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до відповідного району, ухвалює районна рада за поданням сільських, селищних рад.

Як ідеться в ст. 46 Закону України «Про землеустрій», проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень «розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їхнього територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій зі збереженням їхніх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації».

Межі населеного пункту вважаються встановленими, а органи місцевого самоврядування набувають права розпоряджатися земельними ділянками, які відповідно до розроблених проектів щодо встановлення меж відповідної сільської, селищної чи міської ради включаються до їхніх територій, після встановлення (винесення) меж території населеного пункту в натурі (на місцевості), закріплення меж території межовими знаками та внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.

Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видають державні кадастрові реєстратори сільській, селищній, міській, районній, обласній радам.